Attitudes and beliefs of the public network educators about the use of Psychoactive Substances

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Marcus Luciano de Oliveira Tavares
Amanda Márcia dos Santos Reinaldo
Belisa Vieira da Silveira
Maria Odete Pereira

Abstract

Introduction: The lack of preparation of educators to work with students using Psychoactive Substances is a fragility that compromises the approach in the school environment. Therefore, it is necessary that these professionals recognize
the importance of knowledge and reflect their beliefs and attitudes about this subject. Objective: To know the beliefs and attitudes of educators of nine municipal schools in Belo Horizonte about the use of Psychoactive Substances. Methods: Cross-sectional, descriptive and exploratory study carried out with 38 educators from the municipal education network of Belo Horizonte/MG. The instruments used were a questionnaire to characterize sociodemographic data, the Social Tolerance Scale and the Questionnaire on Perception of Health Problems Questionnaire. Results: There was a predominance of negative and stigmatizing beliefs and attribution of the use of Psychoactive Substances to the moralizing model. Conclusion: Interventions focused on educators' awareness about the use and abuse of SPAs prior to the elaboration of coping programs for schoolchildren are necessary to avoid conflicting situations that stigmatize the user.

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How to Cite
Tavares, M. L. de O., Reinaldo, A. M. dos S., Silveira, B. V. da, & Pereira, M. O. (2019). Attitudes and beliefs of the public network educators about the use of Psychoactive Substances. ABCS Health Sciences, 44(1). https://doi.org/10.7322/abcshs.v44i1.1166
Section
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Author Biographies

Marcus Luciano de Oliveira Tavares, Faculdade Pitágoras de Belo Horizonte (FPBH) – Belo Horizonte (MG) /Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) – Belo Horizonte (MG)

Graduado em Enfermagem pela Universidade Federal de Minas Gerais; Especialista em Saúde Pública; Mestre em Saúde e Enfermagem; Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Álcool e outras Drogas da Escola de Enfermagem da UFMG; Docente convidado do CRR/Enfermagem- UFMG; Preceptor de estágios da Faculdade Pitágoras de Belo Horizonte.

Amanda Márcia dos Santos Reinaldo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) – Belo Horizonte (MG)

Enfermeira. Professor Associado da Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais. Líder do Grupo de Pesquisa: Núcleo de estudos e pesquisa em saúde mental, álcool e outras drogas. Coordenadora do Centro Regional Referência em crack e outras Drogas da EE UFMG. Docente do Programa de Pós-Graduação Promoção de Saúde e Prevenção da Violência. Mestrado e Doutorado em Enfermagem Psiquiátrica pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo (2002/2005). Especialista em Dependência Química pelo Inter-American Drug Abuse Control Commission (CICAD) /OEA/OMS.

Belisa Vieira da Silveira, Universidade de São Paulo (USP) – São Paulo (SP)

Enfermeira. Mestrado em Enfermagem pela Escola de Enfermagem da UFMG. Doutoranda em Enfermagem Psiquiátrica pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto.

Maria Odete Pereira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) – Belo Horizonte (MG)

Enfermeira. Mestrado em Enfermagem pela Universidade Estadual de Campinas. Doutorado em Ciências pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo, com estágio sandwich sob a orientação do sociólogo Boaventura de Sousa Santos, no Centro de Estudos Sociais da Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra, Portugal. Professor Adjunto da Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais.

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