Preceptorship: perspectives and challenges in Multiprofessional Residency in Health
Main Article Content
Abstract
Introduction: Preceptors are service/assistance professionals who, along with pedagogical knowledge, accompany the professional development of future health professionals. Objective: To analyze the perception about the preceptorship activity regarding the challenges and perspectives in the Multiprofessional Health Residency Program (PRMS). Methods: It is a quantitative-qualitative study based on the construction and validation of a Likert type attitudinal scale. Results: The results were organized in four dimensions: (D1) Preceptorship as a contributory factor for the health training process; (D2) Training of the preceptor and the competences for the exercise of preceptorship; (D3) The theory/practice articulation in the preceptorship activity in the multiprofessional residency program in health and (D4) Characteristics of the ideal preceptor. Conclusion: It was found that the preceptor, when expanding his technical/professional and pedagogical repertoire, will also favor the articulation of theory with practice.
Downloads
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY) that allows others to share and adapt the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.References
Rebollo RA. Considerações sobre o estabelecimento da medicina no tratado hipocrático sobre a arte médica. Sci Stud. 2003;1(3):275-937. http://dx.doi.org/10.1590/S1678-31662003000300002
Alburquerque CP. Ensino e aprendizagem em serviços de atenção básica do SUS: desafios da formação médica com a perspectiva de integralidade: narrativas e tessituras. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: 2007.
Rocha HC, Ribeiro VB. Curso de formação pedagógica para preceptores do internato médico. Rev Bras Educ Med. 2012;36(3):343-50. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022012000500008
Barreto VHL, Monteiro ROS, Magalhães GSG, Almeida RCC, Souza LN. Papel do preceptor da atenção primária em saúde na formação da graduação e pós-graduação da Universidade Federal de Pernambuco: um termo de referência. Rev Bras Educ Med. 2011;35(4):578-83. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000400019
Steinbach M. A preceptoria na residência multiprofissional em saúde: saberes do ensino e do serviço. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: 2015.
Ribeiro KRB, Prado ML. A prática educativa dos preceptores nas residências em saúde: um estudo de reflexão. Rev Gaúcha Enferm. 2013;34(4):161-5. http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2014.01.43731
Souza AC, Matos IB. Pontilhando aprendizagens: função preceptoria e práticas cuidadoras nos campos-equipes. Dissertação (Mestrado) - Escola de Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: 2014.
Missaka H, Ribeiro VMB. A preceptoria na formação médica: o que dizem os trabalhos nos congressos brasileiros de educação médica 2007-2009. Rev Bras Educ Med. 2011;35(3):303-10. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022011000300002
Lima PAB, Rozendo CA. Challenges and opportunities in the Pró-PET-Health preceptorship. Interface. 2015;19 (Supl 1):779-91. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0542
Cunha MI. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. Cad Pedagog Universit USP. 2008.
Campos FE, Aguiar RAT, Belisário SA. A formação superior dos profissionais de saúde. In: Giovanella L. Políticas e Sistema de Saúde no Brasil. 2ª ed. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2012, p.885-910.
Brasil. Lei 11.129, 30 de junho de 2005. Institui o Programa Nacional de Inclusão de Jovens – Projovem; cria o Conselho Nacional da Juventude (CNJ) e a Secretaria Nacional da Juventude; altera as Leis 10.683, de 28 de maio de 2003, e 10.429, de 24 de abril de 2002; e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ _Ato2004-2006/2005/Lei/L11129.htm. Acesso em: 13 abr. 2018.
Brasil. Presidência da República. Lei 8.080, de 19 de setembro de 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/ l8080.htm. Acesso em: 13 abr. 2018.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Enfermagem, Medicina e Nutrição. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/ces1133.pdf. Acesso em: 18 jan. 2018.
Likert R, Roslow S, Murphy G. A simple and reliable method of scoring the thurstone atitude scales. Pers Psychol 1993; 46(3):689-90. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1993.tb00893.x
Ferreira BJ, Sordi MRL. Inovações na formação médica: reflexos na organização do trabalho pedagógico. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas: 2004.
Ferreira BJ, Batista SH, Batista N. O processo de ensino/ aprendizagem no mestrado profissional: mp-norte: análise de uma experiência. IX Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. 2013; 1246-51.
Moraes SG, Justino ML, Ferreira BF, Barbosa EP, Bruno LFC, Pereira LAV. Development and validation of a strategy to assess teaching methods. Progress Educ. 2012;28:81-105.
Ribeiro KRB. Residências em saúde: saberes do preceptor no processo de ensino-aprendizagem. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: 2015.
Japiassu H. A pedagogia da incerteza e outros estudos. Rio de Janeiro: Imago, 1983.
Mello AL, Terra MG, Nietsche EA. Integração ensino-serviço na formação de residentes multiprofissionais em saúde na perspectiva do docente. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria: 2016.
Batista SHSS, Jansen B, Assis EQ, Senna MIB, Cury GC. Formação em Saúde: reflexões a partir dos Programas Pró-Saúde e PET-Saúde. Interface. 2015;19(Supl 1): 743-52. http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0996
Tardif M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Rev Bras Educ. 2000;(13):5-24.
Tardif M. Saberes docentes e formação profissional. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
Cheade MFM, Frota OP, Loureiro MDR, Quintanilha ACF. Residência multiprofissional em saúde: a busca pela integralidade. Cogitare Enferm. 2013;18 (3):592-5. http://dx.doi.org/10.5380/ce.v18i3.46360
Trajman A, Assunção N, Venturi M, Tobias D, Toschi W, Brant V. A preceptoria na rede básica da secretaria municipal de saúde do Rio de Janeiro: opinião dos profissionais de saúde. Rev Bras Educ Med. 2009;33(1):620-8. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000100004
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996; p. 23-51.
Ferreira BJ. A formação ética e cidadã: imperativo contemporâneo, campo fecundo da educação. Rev Bioética. 2009;17(3):429-33.
Batista NA. Educação interprofissional em saúde: concepções e práticas. Cad FNEPAS. 2012;2:25-8.
Organização Mundial de Saúde (OMS). Marco para ação em educação interprofissional e prática colaborativa. Geneva: OMS, 2010.