“The pain and the delight” of primary health care internship: challenges and tensions

Main Article Content

Daniela Fontes Bezerra
Fernando Adami
Lígia de Fátima Nóbrega Reato
Marco Akerman

Abstract

Introduction: The National Curriculum Guidelines for the medical school showed that a doctor to graduate is necessary to be able to act upon the health needs of the population aimed at strengthening the Unified Health System. The implementation of a stage in Primary Care area of health, ABC School of Medicine, has resulted in a broader reform of the medical internship. Objective: To identify the perception of students and the insertion of the Primary Health Care Cycle (CAPS) in medical internship. Methods: Cross‑sectional study that used a closed questionnaire applied to students of 5th and 6th year, totaling 157 participants in 2011 addressing the theoretical and practical aspects of CAPS. Results: They draw attention in the comparison between the 5th and 6th year of Primary Care Cycle Health: CAPS at 5 years had the highest number of answered questions with regular and weak, while the 6th grade had a large number responded with great and good. There were marked differences in the perception of students among the topics of CAPS aspects among students of 5th and 6th, highlighting greater degree of satisfaction with the 6th grade (Traditional UBS) than with the 5 year Family Health Strategy (FHS). Conclusion: There are indications that respondents validated the implementation of CAPS, but there are still challenges and tensions on the structuring and integrating teaching and service.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bezerra, D. F., Adami, F., Reato, L. de F. N., & Akerman, M. (2015). “The pain and the delight” of primary health care internship: challenges and tensions. ABCS Health Sciences, 40(3). https://doi.org/10.7322/abcshs.v40i3.790
Section
Original Articles

References

1. Machado MFAS, Monturo EMLM, Queiroz DT, Vieira NFC, Barroso MGT. Integralidade formação de saúde, educação em saúde e as propostas do SUS: uma revisão conceitual. Ciênc Saúde Coletiva. 2007;12(2):335‑42. http://dx.doi.org/10.1590/S1413‑81232007000200009

2. Starfield B. Atenção primaria: equilíbrio entre necessidades de saúde, serviços e tecnologia. Brasília: Unesco; Ministério da Saúde; 2002; p.726.

3. Franco TB, Magalhães Júnior HM. Integralidade na assistência a saúde: a organização das linhas do cuidado. In: Merthy EE, Magalhães Júnior HM, Rimoli J, Franco TB, Bueno WS. O trabalho em saúde: olhando e experienciando o SUS no cotidiano. São Paulo: Hucitc; 2007; p.125‑33.

4. Pinto LLS, Formigli VLA, Rêgo RCF. A dor e a delícia de aprender com o SUS: integração ensino‑serviço na percepção dos internos em Medicina social. Rev Baiana Saúde Pública. 2007:31(1):115‑33.

5. Demarzo MMP, Almeida RCC, Marins JJN, Trindade TG, Anderson MIP, Stein AT, et al. Diretrizes para o Ensino na Atenção Primária à Saúde na Graduação em Medicina. Rev Bras Educ Méd. 2012;36(1):143‑8. http://dx.doi.org/10.1590/S0100‑55022012000100020

6. Ferreira RC, Fiouni VML, Crivelaro E. Formação profissional no SUS: o papel da Atenção básica em saúde na perspectiva docente. Rev Bras Educ Med. 2010;34(2):207‑15. http://dx.doi.org/10.1590/S0100‑55022010000200004

7. Ceccim RB, Feuerwerker LCM. O quadrilátero da formação para a área da saúde: ensino, gestão, atenção e controle social. Physis. 2004;14(1):41‑65. http://dx.doi.org/10.1590/S0103‑73312004000100004

8. Merhy EE. Um dos grandes desafios para os gestores do SUS: apostar em novos modos de fabricar os modelos de atenção. In: Merhy EE, Magalhães Júnior HM, Rimoli J, Franco TB, Bueno WS. O trabalho em saúde: olhando e experienciando o SUS no cotidiano. São Paulo: Hucitec; 2003; p. 15‑35.

9. Brasil. Ministério da Saúde. [Internet]. Programa nacional de reorientação da formação profissional em saúde Pró‑Saúde. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/pro_saude_cgtes.pdf. Acesso em: 4 ago. 2007.

10. Marcondes E, Mascaretti LAS, Okay Y, Godoy GR. O desempenho do Departamento de pediatria da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo no internato de 2001. Pediatria. 2003;25(1/2):11‑21.

11. Marin MJS, Oliveira MAC, Otani MAP, Cardoso CP, Moravcik MYAD, Conterno LO, et al. A integração ensino‑serviço na formação de enfermeiros e médicos: A experiência da FAMEMA. Ciênc Saúde Coletiva. 2014;19(3):967‑74. http://dx.doi.org/10.1590/1413‑81232014193.09862012

12. Castellanos MEP, Silveira AFMH, Martins LC, Nascimento VB, Silva CS, Bortollette FHB, et al. Perfil dos egressos da Faculdade de Medicina do ABC: o que eles pensam sobre atenção primária em saúde? Arq Bras Ciênc Saúde. 2009;34(2):71‑9. http://dx.doi.org/10.7322/abcs.v34i2.130

13. Garcia MAA. Saber, agir e educar: o ensino‑aprendizagem em serviço de saúde. Interface. 2001;5(8):89‑100. http://dx.doi.org/10.1590/S1414‑32832001000100007