Basic Science teaching in Nursery teaching: a challenging panorama in education research
Main Article Content
Abstract
This article aims to investigate what has been produced on research in Nursing education regarding to science education, teaching of specific disciplines on Health Sciences, their strategies and impact. The method of data collection was conducted through search in the platforms SciELO and LILACs only in Portuguese. The results show that even descriptors that deal squarely on education and science bring a large volume of articles unrelated to the search keywords, and even refining it the results are much lower in volume compared to other types of production in nursing education. The results suggest the existence of a large potential for expansion in the production of scientific research in Nursing education in the areas of Basic Sciences of Health in Brazil.
Downloads
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY) that allows others to share and adapt the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.References
Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n. 3, de 7 de setembro de 2001. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em enfermagem. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília: 2001. p.37.
Fuszard B. Innovative teaching strategies in nursing. Rockville: Aspen; 1989.
Galleguillos TGB, Oliveira MAC. A gênese do desenvolvimento histórico do ensino de enfermagem no Brasil. Rev Esc Enferm USP. 2001;35(1):80‑7. http://dx.doi.org/10.1590/S0080‑62342001000100013
Ito EE, Takahashi RT. Publicações sobre Ensino em enfermagem na Revista da Escola de Enfermagem da USP. Rev Esc Enferm USP. 2005;39(4):409‑16. http://dx.doi.org/10.1590/S0080‑62342005000400006
Ewan C, Whit R. Teaching nursing: A self instructional handbook. Int J Nurs Studies. 1984;22(3):287‑8. http://dx.doi.org/10.1016/0020‑7489(85)90015‑X
Silveira CA, Paiva SMA. A evolução do ensino da Enfermagem no Brasil: uma revisão histórica. Ciênc Cuid Saúde.2011;10(1):176‑83. http://dx.doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v10i1.6967
Waldow VR. Reflexões sobre Educação em Enfermagem: ênfase em um ensino centrado no cuidado. Mundo Saúde. 2009;33(2):182‑8.
Pettengill MAM, Silva LMG, Basso M, Savonitti BHRA, Soares ICV. O professor de enfermagem frente às tendências pedagógicas. Uma breve reflexão. Rev Esc Enf USP. 1998;32(1):16‑26. http://dx.doi.org/10.1590/S0080‑62341998000100004
Backes A, Silva RPG, Rodrigues RM. Reformas curriculares no ensino de graduação em Enfermagem: processos, tendências e desafios. Ciênc Cuid Saúde. 2007;6(2):223‑30.
Pinhel I, Kurcgant P. Reflexões sobre competência docente no ensino de enfermagem. Rev Esc Enferm USP. 2007;41(4):711‑6. http://dx.doi.org/10.1590/S0080‑62342007000400024
Calil AM, Prado C. Ensino de oncologia na formação do enfermeiro. Rev Bras Enferm. 2009;62(3):667‑70. http://dx.doi.org/10.1590/S0034‑71672009000300022
Cestari ME. Padrões de conhecimento da enfermagem e suas implicações no ensino. Rev Gaúcha Enferm. 2003;24(1):34‑42.
Gussi MA, Dytz JLG. Religião e espiritualidade no ensino e assistência de enfermagem. Rev Bras Enferm. 2008;61(3):377‑84. http://dx.doi.org/10.1590/S0034‑71672008000300017
Benko MA, Silva MJP. Pensando a espiritualidade no ensino de graduação. Rev Latinoam Enferm. 1996;4(1):71‑85. http://dx.doi.org/10.1590/S0104‑11691996000100007
Cortez EA. Religiosidade e espiritualidade no ensino de enfermagem: contribuição da gestão participativa para a integralidade no cuidado. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
Oliveira MS, Kerbauy MN, Ferreira CNM, Schiavão LJV, Andrade RFA, Spadella MA. Uso de material didático sobre embriologia do sistema nervoso: avaliação dos estudantes. Rev Bras Educ Med. 2012;36(1):83‑92.
Almeida MF, Guinsburg R, Costa JO, Anchieta LM, Freire LM, Pesquisadores do Programa de Reanimação Neonatal da Sociedade Brasileira de Pediatria. Ensino da reanimação neonatal em maternidades públicas das capitais brasileiras. J Pediatr (Rio J). 2005;81(3):233‑9. http://dx.doi.org/10.1590/S0021‑75572005000400010
Paula AAD, Carvalho EC. Ensino sobre perioperatório a pacientes: estudo comparativo de recursos audiovisual (vídeo) e oral. Rev Latino‑Am Enfermagem. 1997;5(3):35‑42. http://dx.doi.org/10.1590/S0104‑11691997000300006
Nichiata LYI , Takahashi RF, Fracolli LA, Gryschek ALFPL. Relato de uma experiência de ensino de enfermagem em saúde coletiva: a informática no ensino de vigilância epidemiológica. Rev Esc Enferm USP. 2003;37(3): 36‑43. http://dx.doi.org/10.1590/S0080‑62342003000300005
Carneiro LV, Fontes WD. Ensino da Farmacologia no Curso de Graduação em Enfermagem: Implicações na Administração de Drogas Cardiovasculares e Renais. Rev Bras Cienc Saúde. 2009;13(2):27‑34.
Lopes ACC, Ferreira AA, Fernandes JAL, Morita ABPS, Poveda VB, Souza AJ. Construção e avaliação de software educacional sobre cateterismo urinário de demora. Rev Esc Enferm USP. 2001;45(1):215‑22. http://dx.doi.org/10.1590/S0080‑62342011000100030
Rangel EML, Mendes IAC, Cárnio EC, Alves LMM, Crispim JA, Mazzo A, et al. Avaliação, por graduandos de Enfermagem, de ambiente virtual de aprendizagem para ensino de fisiologia endócrina. Acta Paul Enferm. 2011;24(3):327‑33. http://dx.doi.org/10.1590/S0103‑21002011000300004
Shima H, Salum MNL, Queiroz VM. O exercício e a construção do ensino da metodologia de investigação científica em saúde coletiva. Rev Esc Enf USP. 1996;30(2);320‑31. http://dx.doi.org/10.1590/S0080‑62341996000200012
Cassiani SHB, Rodrigues LP. O ensino da metodologia científica em oito escolas de enfermagem da região sudeste. Rev Latino‑Am Enfermagem.1998;6(2);73‑81. http://dx.doi.org/10.1590/S0104‑11691998000200011
Palmeira IP, Rodriguéz MB. A investigação científica no curso de enfermagem: uma análise crítica. Esc Anna Nery Rev Enferm. 2008;12(1):68‑75. http://dx.doi.org/10.1590/S1414‑81452008000100011
Avelar MCQ, Silva A, Teixeira MB, Sabatés AL. O ensino dos métodos de investigação científica numa universidade particular. Rev Esc Enferm USP. 2007;41(3):460‑7. http://dx.doi.org/10.1590/S0080‑62342007000300017