Nursing records: reflections on daily care

Main Article Content

Mayara Mota Araujo
Samanta Oliveira da Silva Diniz
Paulo Sérgio da Silva

Abstract

The purpose of the present essay was to reflect on the conceptual considerations of nursing records in care dimension. This is a narrative review on nursing records from a theoretical and contextual point of view. The critical synthesis was produced from dissertations theses linked to the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) in the field of Fundamental Nursing; current articles with more than 100 citations in Google Scholar, especially those addressing a significant core for reflection; and nursing records. The material produced was submitted to Bardin’s content analysis and grouped in a descriptive unit entitled “scientific messages from daily care nursing records”. It contains reflective remarks on the forms and contents of records from care situations resulting from the nurse-client meetings in different settings. The (in)conclusions of the materials point out to enciphered, unreadable nursing records full of erasures, spelling mistakes, blank spaces between annotations, and contents that privilege biomedical knowledge and the indiscriminant use of abbreviations and acronyms.

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How to Cite
Araujo, M. M., Diniz, S. O. da S., & Silva, P. S. da. (2017). Nursing records: reflections on daily care. ABCS Health Sciences, 42(3). https://doi.org/10.7322/abcshs.v42i3.920
Section
Review Articles
Author Biographies

Mayara Mota Araujo, Maternidade Escola, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) – Rio de Janeiro (RJ)

Enfermeira residente na Maternidade Escola da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro (RJ), Brasil.

Samanta Oliveira da Silva Diniz, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Biociências, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) – Rio de Janeiro (RJ), Brasil./Escola de Ciências da Saúde, Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO) – Duque de Caxias (RJ)

Doutora em Ciências pelo Programa de Pós Graduação em Enfermagem e Biociências da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professora, Escola de Ciências da Saúde, Universidade do Grande Rio, Duque de Caxias (RJ), Brasil.

Paulo Sérgio da Silva, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Biociências, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) – Rio de Janeiro (RJ), Brasil./Curso de Graduação em Enfermagem, Centro Universitário Serra dos Órgãos (UNIFESO) – Teresópolis (RJ)

Doutor em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem e Biociências da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2016). Mestre em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2012). Especialista em Processos de Mudança nos Serviços de Saúde e no Ensino Superior (2009) e Graduado em Enfermagem (2008), ambas realizadas no Centro Universitário Serra dos Órgãos.

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