Academic monitoring in health teaching: challenges and possibilities in an interprofessional health curriculum
Main Article Content
Abstract
Introduction: This article comes from the research “Academic Monitoring: a study of monitors from Campus Baixada Santista, Universidade Federal de São Paulo”. The theoretic framework was made up of the dialogue with the literature of monitoring at the university, as well as the conceptual axis habitus of Pierre Bourdieu. Objective: Discuss the Universidade Federal de São Paulo/Campus Baixada Santista’s academic monitoring as a potential health training space from the students perceptions about the experience of being monitor inside an interdisciplinary and interprofessional curriculum. Methods: The data were produced from a questionnaire to 41 monitors and submitted to thematic content analysis. Results: The academic monitoring contributes to the personal development of the monitor, overcoming attitudes and postures and expanding the possibilities of integration in professional experiences. Conclusion: The student who predisposes to development the monitor function acting inside the proposal curriculum of Campus Baixada Santista inevitably comes across situations that prepare them for health practice, from the perspective of interprofessional work, diversity, teamwork and exchange of knowledge.
Downloads
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY) that allows others to share and adapt the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.References
Assis F, Borsatto AZ, Silva PDD, Peres PL, Rocha PR, Lopes GT. Programa de Monitoria Acadêmica: percepções de monitores e orientadores. Rev Enferm UERJ. 2006;14(3):391‑7.
Cechinel MP, Lopes GT, Oliveira ACH, Camacho KG. As relações sociais entre os diferentes sujeitos da monitoria acadêmica em um centro biomédico. Rev Enferm UERJ. 2005;13(1):51‑6.
Natário EG, Santos AAAS. Programa de monitores para o ensino superior. Estud Psicol. 2010;27(3):355‑64. http://dx.doi.org/10.1590/S0103‑166X2010000300007
Brasil. Câmara dos Deputados. Centro de Documentação e Informação. Lei no 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960‑1969/lei‑5540‑28‑novembro‑1968‑359201‑normaatualizada‑pl.pdf. Acesso em: 06 jun. 2015.
Sobral DT. Valor e significado da vivência no primeiro ano do curso de medicina: apreciação de aprendizado pessoal e contexto em uma série histórica. Rev Bras Educ Med. 2008;32(1):23‑31. http://dx.doi.org/10.1590/S0100‑55022008000100004
Stival MCEE, Fortunato SAO. Dominação e Reprodução na Escola: Visão de Pierre Bourdieu. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2008/anais/pdf/676_924.pdf. Acesso em: 06 jun. 2015.
Pies N. A Concepção do habitus em Pierre Bourdieu. Tese (Mestrado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2009.
Bourdieu P, Passeron JC. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves; 1975.
Setton MGJ. A teoria do habitus em Pierre Bourdieu: uma leitura contemporânea. Rev Bras Educ. 2002;(20):60‑70. http://dx.doi.org/10.1590/S1413‑24782002000200005
Franco MLPB. Análise de conteúdo. Brasília: Plano; 2003.
Borsatto AZ, Silva PDD, Assis F, Oliveira N‑ECCO, Rocha PR, Lopes GT. Processo de implantação e consolidação da monitoria acadêmica na UERJ e na Faculdade de Enfermagem (1985‑2000). Esc Anna Nery. 2006;10(2):187‑94. http://dx.doi.org/10.1590/S1414‑81452006000200004